,

مشاوره حقوقی جرایم اطفال و نوجوانان

جرایم-اطفال1

مشاوره حقوقی جرایم اطفال و نوجوانان

در ابتدای مبحث به مفهوم طفل می‌پردازیم :
طفل در نظر قانون به شخصی گفته میشود که به سن معین شده شرعی نرسیده باشد.
سن بلوغ نسبت به جنسیت افراد متفاوت است در دختران ۹ سال تمام قمری و در پسران ۱۵ سال قمری به عنوان سن بلوغ شرعی اعلام شده است.
طبق بیانات قانونگذار کودکانی که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشند دارای مسئولیت و وجهه کیفری نبوده و به هنگام وقوع جرم توسط آنان اقدامات خاص تامینی تربیتی برایشان درنظر گرفته می شود.

 

در پرونده هایی که یک یا چند کودک و نوجوان با مشارکت چند شخص بزرگسال مرتکب جرمی‌ شوند و یا به همکاری با چند بزرگسال نمایند، کودکان و نوجوانان به دادگاه جرایم اطفال منتقل می‌شوند.

طبق قانون بیان شده در قانون آیین دادرسی کیفری اگر سن اطفال و نوجوانان در حین رسیدگی به جرم واقعه به ۱۸ سال تمام برسد دادگاه رای به ادامه جریان پرونده می دهد اما اگر سن وی قبل از شروع رسیدگی به پرونده به ۱۸ سال تمام برسد به دادگاه کیفری عادی منتقل می شود
در جرایم ضعیفی مانند درجات شش ، هفت و هشت و جرایمی که مجازات آنها چیزی به جز حبس باشد ، دادگاه رسیدگی به پرونده اطفال و نوجوان می‌تواند با حضور ولی یا سرپرست قانونی و حضور وکیل وی و غیبت او صورت گیرد.
این فرایند در صورتی است که دادگاه تشخیص دهد که غیبت ندارد ولی اعلام حکم در هر صورت حضوری بوده و نیاز به حضور شخص طفل می باشد.

جرایم اطفال 1

مشاوره حقوقی جرایم اطفال و نوجوانان

عنصر روانی ارتکاب جرم توسط اطفال و نوجوانان

عوامل متعددی می‌تواند در تفکرات و اعمال اطفال و نوجوانان تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه ریشه تمامی افکار انسان ها در خانواده شکل می‌گیرد و می توان خانواده را به عنوان اصلی ترین کانون برای ایجاد تفکرات و شکل‌گیری فطرت کودک نام برد.
گاهی کودکان با کپی برداری از رفتار والدین خود بدون آنکه تفکری نسبت به اعمالشان داشته باشند مرتکب عملی می شوند که می تواند مثبت یا منفی باشد.
شرایط اقتصادی خانواده را از تاثیرگذار ترین موضوعات در ارتکاب جرم توسط اطفال می توان نام برد.
به هنگام رسیدگی به این نوع پرونده ها به این پی می بریم که ۹۰ درصد جرایم رخ داده توسط اطفال جرایم مالی بوده و صرفاً برای گذر زندگی رخ داده است.

نص قانون درباره جرایم اطفال و نوجوانان

به کلیه جرائم اطفال و افراد کمتر از ۱۸ سال تمام شمسی در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود و و در هر صورت محکوم آن بالای سن ۱۸ سال تمام موضوع این ماده به بخش نگهداری جوانان در کانون اصلاح و تربیت ایجاد می‌شود.

مراجع صالح رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان:
در هر شهر و استان با در نظر گرفتن میزان نیاز به وجود مرجع رسیدگی به جرایم اطفال , شعب دادگاه اطفال و نوجوانان در هر شهر تاسیس می گردد و در صورت عدم وجود این شعب ، جرایم ذیل شده به شعب دادگاه های کیفری دو انتقال داده می‌شوند

انواع مراجع ذی صلاح

برای این گونه جرایم قانونگذار دو نوع دادگاه تدوین نموده است :

۱) دادگاه اطفال

۲) دادگاه نوجوانان

مجازات های معین شده برای این موضوعات

 

محکومیت های کیفری اطفال و نوجوانان آثار کیفری برای آنان در بر نخواهد داشت و به دلیل شرایط خاص آن ها نحوه مجازات خاصی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است که به شرح زیر می باشند:
کودکانی که در سن ۹ تا ۱۵ سال بوده و مرتکب جرائم زیرمجموعه جرائم تعزیری شوند دادگاه برای آنها تصمیماتی به شکل زیر می گیرد:
۱) تحویل طفل به والدین یا سرپرستان قانونی آن با اخذ تعهد نامه از آنها
۲) مراجعه طفل یا نوجوان به مددکاران اجتماعی و یا متخصصان و روانشناسان مد نظر توسط ولی یا سرپرستان قانونی
۳) انجام اقدامات لازم برای درمان بیماری یا در صورت نیاز درمان و ترک اعتیاد طبق نوجوان زیر نظر پزشک متخصص
۴) ممانعت از معاشرت و ارتباطات زیان آور تف یا نوجوان با اشخاص نالایق به تشخیص دادگاه مدنظر
۵) جلوگیری از حضور طفل یا نوجوان در محل ها و مکان های معین شده توسط دادگاه
۶) نصیحت به وسیله قاضی و دادگاه
۷) اخذ تذکر و اخطار کتبی توسط دادگاه برای عدم تکرار جرم طفل و نوجوان
۸) نگهداری طفل و نوجوان در کانون های اصلاح و تربیت به میزان جرم رخ داده از سه ماه تا یک سال

 

مشاور جرایم اطفال و نوجوانان

جرایم اطفال و نوجوانان از موضوعات قابل توجه در دنیای حقوق بوده و بهترین روش برای حل معضل به وجود آمده،بیان موضوع و درخواست کمک از یک مشاور حقوقی و یا وکیل متخصص می باشد.

 

مجموعه عدل گو با در بر داشتن متخصص ترین مشاوران و وکلای دادگستری ناحیه غرب تهران مفتخر به ارائه مشاوره و امور حقوقی می باشد.

 

در صورت نیاز با شماره تماس های مجموعه حقوقی عدل گو تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *