وکیل دیوان عدالت اداری

فلسفه وجودی دیوان عدالت اداری

به منظور رسیدگی به شکایت های مردم از ارگان های دولتی و همچنین به منظور شکایت رسیدگی به شکایت های مردم از آیین نامه های دولتی ، دیوان عدالت اداری زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل میگردد. در ادامه با وکیل دیوان عدالت اداری همراه باشید…

ساختار تشکیلاتی دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری از شعب بدوی ، تجدید نظر ، هیات عمومی و هیات های تخصصی می باشد. هر شعبه بدوی دیوان از یک رییس یا دادرس علی البدل و هر شعبه تجدیدنظر از یک رییس و دو مستشار تشکیل میشود. شعبه تجدیدنظر با حضور دو عضو رسمیت می باید و ملاک صدور رای ، نظر اکثریت است.

وکیل دیوان عدالت اداری

حدود اختیارات دیوان عدالت اداری

بطور کلی صلاحیت و اختیارات دیوان عدالت اداری در سه بخش قابل تقسیم بندی میباشد:

  1. رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی از ماموران و ارگان های دولتی
  2. رسیدگی به شکایات از آراء هیات های رسیدگی به تخلفات اداری از این دریچه که هیات های مذکور قوانین و مقررات را نقض کرده اند
  3. رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی

تابعیت قانون دیوان عدالت اداری از قانون آیین دادرسی مدنی

بطور کلی نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری به مانند نحوه رسیدگی دعاوی حقوقی در دادگاه های عمومی و انقلاب میباشد. البته تفاوت هایی در نحوه دادرسی وجود دارد . به عبارت دیگر دیوان عدالت اداری از لحاظ اصول دادرسی مانند اصل دفاع ، از آیین دادرسی مدنی بهره گیری میکند اما از لحاظ تشریفات مانند نحوه برگزاری جلسات رسیدگی، طبق مقررات قانون دیوان عدالت اداری بهره گیری میشود.
اگرچه نظر خلاف این بحث نیز وجود دارد و گفته شده است که دیوان عدالت اداری 100 در 100 از خود قانون دیوان عدالت اداری و آیین دادرسی خود بهره گیری میکند که نقدی بر این نظر وجود دارد که این عزیزان چه نظری درباره نص صریح ماده 122 قانون دیوان عدالت اداری دارند؟

محل استقرار دیوان عدالت اداری

طبق ماده 2 قانون دیوان عدالت اداری، دیوان در تهران مستقر است که البته دارای شعباتی نیز میباشد.

محل دیوان عدالت اداری بر روی نقشه

قانون حاکم بر دیوان عدالت اداری

قانون حاکم بر دیوان عدالت اداری عبارت است از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 میباشد که قسمتی از این قانون توسط شورای نگهبان به تصویب و تایید رسید و قسمت های دیگری از قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام که موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد به تصویب رسید.

خیر لازم نیست که ذینفع باشد مثلا دولت مصوبه ای در خصوص صنف نانوایان دارد اما شخصی در صنف املاک مشغول است و در این صورت هم میتواند به مصوبه ای که حتی مربوط به صنف او نباشد، شکایت کند.

سازمان ها و ادارات مکلف هستند پس از صدور رای دایر بر محکومیت اداره طرف شکایت ، فورا نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

بله، رسیدگی در شعب دیوان ، مستلزم تقدیم دادخواست میباشد.

وکیل دیوان عدالت اداری متخصص

وکلای مجرب و متخصص عدل گو در جهت احقاق حق تضییع شده مردم از ارگان های دولتی، آماده خدمت به شما عزیزان میباشد و به شما این اطمینان را میدهد که بتواند از حقوق شما عزیزان ستم دیده دفاع کند . بنابراین از شما دعوت میشود با استفاده از راههای ارتباطی با وکلای مجرب این مجموعه در ارتباط باشید.

تماس